24.8.21

Sarah-Jayne Blakemore, Sekretne życie mózgu nastolatka



Sarah-Jayne Blakemore, Sekretne życie mózgu nastolatka 

Wydawnictwo Mamania

Okładka miękka

Ilość stron 280


Sarah-Jayne Blakemore w książce „Sekretne życie mózgu nastolatka”opowiada o zagmatwanym i pełnym chaosu okresie dojrzewania. Zamiast przyjmować powszechny pogląd i oczernianiu nastolatków za ich naturę, stara się zrozumieć i wyjaśnić je swoim czytelnikom, jednocześnie unikając demonizowania nastolatków. Doświadczenie Blakemore obejmuje profesurę w dziedzinie neuronauki kognitywnej na University College London.


Jednym z najważniejszych punktów w jej badaniu rozwoju jest omówienie międzykulturowego badania Laurence'a Steinberga z Temple University. zbadano poszukiwanie doznań (wzrost w wieku 10-19 lat i spadek w latach 20.) oraz samoregulację (wzrost w okresie nastolatków i 20 lat i wyrównanie w latach 20.). Dorastanie to nie tylko amerykański fenomen. Blakemore analizuje również badania obrazowania mózgu przeprowadzone na nastolatkach. Podczas gdy nauczycielom psychologii prawdopodobnie spodobają się opisy badań (i prawdopodobnie wykorzystają je na 

zajęciach), czytelnik laik może być sfrustrowany na poziomie neuronauki.


Rozdział 2 wyjaśnia, w jaki sposób nasze poczucie siebie i gusta, które rozwijamy w naszych nastoletnich latach, mogą kształtować i wpływać na postawy i preferencje dotyczące muzyki, mody, polityki i moralności przez całe nasze życie. Blakemore wykorzystuje również kilka przykładów i badań międzykulturowych. 


W początkowych rozdziałach Blakemore wyjaśnia różne procesy rozwojowe i społeczne, których doświadczają nastolatki, w formie podręcznika dla dorosłych i przypomnienia dla nauczycieli.


Rozdział 3 analizuje, jak nastolatki odczuwają potrzebę dopasowywania się do rówieśników, i przedstawia kilka historii ilustrujących ryzykowne wybory, jakich mogą dokonywać nastolatki. Blakemore przedstawia huśtawkowy model wpływu społecznego, z jakim mają do czynienia nastolatki,. Znaczenie opinii rówieśników przeważa nad drugą stroną huśtawki z przeciwstawnymi czynnikami społecznymi, prawnymi i zdrowotnymi, które mówią nastolatkowi, aby nie wysyłał SMS-ów i nie jeździł samochodem. Autor twierdzi, że chociaż wszyscy ludzie mogą ulegać presji społecznej, nastolatki są bardziej skłonne do tego. Przytacza przykłady i badania na poparcie tego twierdzenia.


Rozdział 4 zagłębia się w mózg, dosłownie. Tutaj autorka analizuje strukturę i funkcję mózgu, zarówno za pomocą tekstu, jak i diagramów.


Rozdział 5 zawiera wiele badań i historii związanych z technikami obrazowania mózgu. Dogłębnie bada plastyczność mózgu i zmiany nerwowe/strukturalne mózgu w ciągu całego życia. Z przyjemnością czyta się opisy badań nad określonymi funkcjami i rozwojem mózgu.


Podsumowując, ta książka jest doskonałą lekturą dla nauczycieli psychologii pragnących pogłębić wiedzę z zakresu neuronauki. Książka jest napisana na wysokim poziomie, co sprawia, że wielu  czytelników, którzy nie są zaznajomieni z neuronauką lub badaniami naukowymi, może zmagać się z jej przeczytaniem. Dla osób zajmujących się psychologią jest to odświeżająca lektura wyjaśniająca, w jaki sposób współcześni badacze neuronauki stawiają pytania i twórczo je badają. To wysokiej jakości książka dla każdego nauczyciela, który chce zrecenzować badania nad mózgiem nastolatka. Ta książka jest również miłym dodatkiem do każdej kolekcji bibliotecznej.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Pięknie dziękuję za każdy komentarz. Moje opinie są całkowicie subiektywne, więc jeśli nie zgadzasz się ze mną, jak najbardziej to szanuję.
Zapraszam na mój instagram @readingmylove ;)