27.1.18

R.J. Palacio, Cudowny chłopak




Tytuł oryginału: Wonder
Wydawnictwo Albatros
Liczba stron: 416
Okładka: miękka

„August jest inteligentnym, dowcipnym chłopcem i jego życie wyglądałoby pewnie zupełnie inaczej, gdyby nie jeden zmutowany gen, z powodu którego ma zdeformowaną twarz i, zanim skończył 10 lat, musiał przejść 27 operacji. Do tej pory patrzył na siebie oczami bezwarunkowo kochających go rodziców i siostry. Teraz, gdy idzie do szkoły – od razu do piątej klasy – przyjdzie mu się zmierzyć ze światem rówieśników i starszych uczniów, z ostracyzmem, uprzedzeniami, a czasem ze zwykłym chamstwem i podłością. Spotka się jednak również z dobrocią, przyjaźnią i wspaniałomyślnością. Kontakt z rówieśnikami odmieni Augusta. Ale czy tylko jego?”

Sięgając po książkę „Cudowny chłopak” nie miałam żadnych oczekiwań. Ba, nawet ta książka nie była w moich planach, ale z ciekawości zaczęłam ją przeglądać. I kiedy tylko przeczytałam kilka pierwszych stron już nie mogłam się oderwać. Zarwałam noc, ale nie potrafiłam jej odłożyć na półkę. Nie spodziewałam się, aż tylu emocji. Słowa nie oddadzą moich odczuć. Po prostu każdy powinien sięgnąć po tę powieść.

Fabuła książki ma kilku narratorów. Każdy z nich jest w pewien sposób związany z Auggiem. Każdy z nich stanął na jego drodze i odegrał rolę w jego życiu. Jak się okazuje nie tylko oni wpłynęli znacząco na Auggiego, ale on właśnie na nich. Z każdą z tych postaci od razu poczułam ogromną więź. Od pierwszego momentu wzbudzili oni moją sympatię. Książka pokazuje, że osoba, która wkracza w twoje życie choćby tylko na chwilę może je zmienić w najbardziej niesamowity sposób.

„Cudowny chłopak” wywołał we mnie wachlarz emocji. Byłam zdumiona okrucieństwem jakie ludzie potrafią zadać drugiej osobie, ale później cieszyłam się i radowałam z dobroci, którą ludzie również potrafią okazać. Ostatnie rozdziały, w których Auggie na zawsze odcisnął piętno wśród swoich kolegów (i w końcu!) zdają sobie oni sprawę, że jest niesamowitym dzieckiem sprawiły, że zalałam się łzami.

R.J. Palacio ma niezwykły  talent, jej słowa przyciągają czytelnika i pocieszają, jakby to był ciepły koc w zimową noc. Nie chcesz, aby historia się skończyła, chcesz czytać o cudownym, inteligentnym, mądrym, wrażliwym Auggiem, który dla nie jednego dorosłego mógłby być wzorem. Nie będziesz potrafił oderwać się od czytania, będziesz chciał poczuć wszystkie emocje, od wszechogarniającego szczęścia, aż po ogromny smutek. Po przeczytaniu tej książki będziesz chciał stać się lepszym człowiekiem, będziesz chciał naprawiać świat! Jeśli jesteś czytelnikiem, który naprawdę wczuwa się w bohaterów książki, z pewnością docenisz wszystkie uczucia i emocje w niej zawarte.

Uważam, że to bardzo wartościowa lektura dobra dla każdego niezależnie od wieku. Sądzę też, że takie właśnie lektury powinny obowiązywać w szkole. Bo „Cudowny chłopak” przekazuje uniwersalne wartości, uczy jak być nie tyle dobrym, co przyzwoitym człowiekiem. Po lekturze zastanowisz się nad ludzką kondycją.

Ja jestem jak najbardziej na tak i z czystym sercem polecam.


Za książkę dziękuję Wydawnictwu!

Buziaki, Paulina

11 komentarzy:

  1. Cenię sobie takie wartościowe książki.

    OdpowiedzUsuń
  2. To z pewnością przepiękna i wzruszająca historia, którą MUSZĘ poznać jak najszybciej.

    OdpowiedzUsuń
  3. Wczoraj byłam w kinie i płakałam tyle razy i tak bardzo. Książkę też pewnie przzeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Z pewnością przeczytam przy najbliższej okazji ;) Bardzo ciekawi mnie ta powieść, zresztą ekranizacja również ♥
    Pozdrawiam,
    https://ogrodliteracki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawa recenzja. Na pewno przeczytam ją niedługo bo już zamówiłam ją w księgarni :)
    Pozdrawiam,
    www.wspolczesnabiblioteka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Każdy bardzo pozytywnie wypowiada się o tej książce, ale mnie najbardziej ciągnie do filmu na jej podstawie. Bardzo chcę go obejrzeć, bo sam zwiastun mnie zaciekawił. Istnieje też szansa, że jednak sięgnę po książkę po filmie. Tym bardziej, ze każdy pisze, że trzeba ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam identycznie :) Zaczęłam od filmu, który zdecydowanie polecam, a dopiero teraz czas na książkę :)
      Kinga

      Usuń
  7. Przeczytam, mam w planie tę książkę. Nie mogę się jej doczekać! Obudziłaś moją ciekawość! :)

    potegaksiazek.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. czekam na tę książkę z niecierpliwością :) zgadzam się z Tobą w stu procentach takie książki powinny być w wykazie szkolnych lektur :)
    pozdrawiam nataliaczyta bookinoman.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam tego rodzaju książki. Zgadzam się również z Tobą że powinna znaleźć się w spisie lektur. Dzięki książkom młodzi ludzie może bardziej nauczyliby się tolerancji, oraz akceptacji inności.

    OdpowiedzUsuń
  10. Jestem zachwycona cudownością tej historii <3

    OdpowiedzUsuń

Pięknie dziękuję za każdy komentarz. Moje opinie są całkowicie subiektywne, więc jeśli nie zgadzasz się ze mną, jak najbardziej to szanuję.
Zapraszam na mój instagram @readingmylove ;)