15.9.19

Kelsey Miller, Przyjaciele. Ten o najlepszym serialu na świecie




Wydawnictwo SQN
Okładka miękka 
Liczba stron: 380

Przyjaciele" to ikona, najchętniej oglądany serial telewizyjny. Kiedy w 1994 roku debiutował na ekranach, nikt nawet nie przypuszczał, jak wielki odniesie sukces. W jakich okolicznościach Jennifer Aniston, Matthew Perry i reszta otrzymali swoje role? Kto spośród nich zarabiał najwięcej? I czy w rzeczywistości również byli przyjaciółmi?

"Przyjaciele. Ten o najlepszym serialu na świecie" przywołuje nieznane dotąd fakty na temat kultowej produkcji, wspomina najważniejsze i przełomowe sceny, wyjaśnia genezę niektórych wątków oraz pokazuje, jak serial kształtował nowe trendy. Zabiera czytelników za kulisy i zdradza, jak zmieniali się aktorzy, a wraz z nimi Ross, Rachel, Monica, Chandler, Joey i Phoebe.
.
.
Książka zaczyna się od tego, co niby uważa się  za najciekawszą część całej historii: w jaki sposób powstali Przyjaciele. Kelsey Miller przedstawia tło twórców serialu, Davida Crane'a i Marthę Kauffman, a następnie wyjaśnia, jak przebiegał proces castingu. Fascynujące jest czytanie, w jaki sposób role zostały obsadzone. Chemia aktorów była ogromnym czynnikiem decydującym o sukcesie serialu i trudno sobie wyobrazić, żeby ktokolwiek inny grał którąkolwiek z postaci. Jednak gdyby nie niektóre zbiegi okoliczności, a także przypadki cały zespół mógł wyglądać inaczej. Na przykład niektórzy mieli zobowiązania do innych programów, które mogły zmusić ich do opuszczenia Przyjaciół. Podejrzewam, że każda z tych innych kombinacji trwałaby najwyżej jeden sezon. Sukces serialu naprawdę zależy od ogromnego szczęścia. 

„Przyjaciele. Ten o najlepszym serialu na świecie” nie stroni od niektórych problemów, takich jak duża ilość homofobicznych żartów, brak różnorodności rasowej oraz portret Moniki jako osoby z poważną nadwagą w młodości. Nic z tego nie starzeje się dobrze, ale Miller zarówno to uznaje, jak i umieszcza w kontekście tego, co jeszcze było w telewizji w tym czasie. Dla mnie jako ogromnej fanki serialu, który znam na pamięć jakoś specjalnie to wszystko nie przeszkadza. Ba! Nawet tego nie zauważam, bo dla mnie serial Przyjaciele jest ponadczasowy i już od dobrych 20 lat się ciagle zaśmiewam z tych samych żartów. Kiedyś sama, dzisiaj z mężem, a w przyszłości może moje dzieci polubią także ten serial. Mam płyty DVD, więc w domu praktycznie w kółko tylko oglądamy Przyjaciół. 

Książka śledzi dokładny rozwój serialu. Czytelnik dowiaduje się, iż mógł zakończyć się wcześniej. Trzeba wiedzieć, kiedy powiedzieć dość, aby nie stracić tego, co przez tyle lat zbudowano. 



Kelsey Miller deklaruje, że trwała popularność Przyjaciół wynika z tego, że uderza w taki akord ludzi w wieku 20 lat, którzy dopiero zaczynają swoją karierę, życie zawodowe i przemierzają świat ze swoimi przybranymi rodzinami, czyli przyjaciółmi. Pomimo tego, że minęło prawie 25 lat, odkąd po raz pierwszy nadano program Przyjaciele nadal wyraźnie rezonują ze starszymi widzami, którzy patrzą w przeszłość, a także z nowym pokolenie fanów, którzy nie mogą się doczekać obejrzenia odcinków.

Książka ta jest miłym wspomnieniem o Przyjaciołach, jednak dla mnie jako maniakalnej fanki nie wniosła nic nowego, ani odkrywczego. Nie dowiedziałam się szczegółów, których wcześniej nie znałam (takie są zalety zapisania do różnych grup facebookowych). Jednak z przyjemnością spędziłam czas na tej lekturze i jak najbardziej polecam. Dla fanów oczywiście. 

CYTATY
„Przyjaciele stali się swego rodzaju punktem odniesienia dla dzisiejszych produkcji, z których wiele wciąż ma sporo do nadrobienia.”
.
„Trudno wskazać moment, w którym to się zaczęło, ale mniej więcej dziesięć lat po finale Przyjaciół serial znów zaczął budzić wielkie emocje”.
.
„Nie jestem dobry w udzielaniu rad. Co powiesz na sarkastyczny komentarz?”


Premiera 18 września 2019!

Za egzemplarz dziękuję: 

Buziaki, Paulina

3 komentarze:

  1. Nie jestem wielbicielką serialu, więc książkę też raczej sobie odpuszczę. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja także od wielu lat jestem zagorzałą fanką "Przyjaciół" i mówiąc szczerze jakoś nigdy nie wyszukiwałam informacji na temat chociażby obsady, czy jakichś innych ciekawostek dotyczących produkcji. Dlatego też dla mnie ta książka jest swoistą encyklopedią i odpowiedzią na wiele pytań (niektórych nawet nie miałam w głowie)przed jej lekturą. Jest świetnym uzupełnieniem kultowych postaci i ich charakterów.Polecam ją każdemu fanowi i nie tylko. Laiki "Przyjaciół" po jej przeczytaniu z pewnością nabiorą ochotę na wersje ekranizowaną.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czasami mam wrażenie, że jestem jedyną osobą, której tej serial nie zachwycił. ;D

    Jools and her books

    OdpowiedzUsuń

Pięknie dziękuję za każdy komentarz. Moje opinie są całkowicie subiektywne, więc jeśli nie zgadzasz się ze mną, jak najbardziej to szanuję.
Zapraszam na mój instagram @readingmylove ;)