21.3.16

WIOSNA

„Wróbel: Ile to się trzeba naćwierkać, żeby przyszła wiosna.”
(Čapek Karel)



Ciekawostka: pierwszy dzień wiosny obchodzi się w dniu równonocy wiosennej. W Polsce był to najczęściej 21 marca, jednak obecnie jest to 20 marca. Zależy to głównie od położenia punktu Barana i ruchu obrotowego Ziemi, więc data ta będzie się zmieniać .
Mnie zawsze uczono, że 21 marca to jest pierwszy dzień wiosny, dlatego już dla mnie takim pozostanie.
Po pierwsze, dlatego że moja Mama obchodzi urodziny. Podobno w pewnym wieku już ich się nie obchodzi, ale w moim domu jakoś nikt specjalnie nie przejmuje się wiekiem.
Mnie ten dzień kojarzy się z czasem, kiedy byłam uczennicą. Zawsze obchodziliśmy dzień wagarowicza (dzień wolny od zajęć szkolnych), topiliśmy Marzannę i bardzo przyjemnie mijał nam czas w pierwszych promieniach słońca.
Niestety wiosna nas nie rozpieszcza w tym roku, stąd  zdjęcia mojego atorstwa znalezione na dysku:






Garść cytatów:
„Wesoła myśl jest niczym wiosna. Otwiera pąki natury ludzkiej.”
(Jean-Paul Sartre)
*
„Bogaty - to nie ten, kto ma dużo pieniędzy, lecz ten, kto może sobie pozwolić na życie wśród uroków, jakie roztacza wczesna wiosna.”
(Antoni Czechow)
*
„Fantazja to wieczna wiosna.”
(Friedrich Schiller)
*
„Najpiękniejszą wiosną jest dobroć serca.”
(Nikolaus Lenau)
*
„Popatrz jak nam wiosna ubiera przyrodę i rozbiera panny, a zwłaszcza te młode.”
(Lech Konopiński)
*
„Sztuka jest wieczną wiosną. Sztuka jest ciepłym wiatrem, od którego śniegi topnieją.”
(Konstanty Ildefons Gałczyński)
*
„Życie ma swój ustalony biologiczny rytm. Od czasu do czasu burze przerywają jego bieg, ale wiosna, lato, jesień, zima następują po sobie jak urodzenie, życie, śmierć. Tyle, że przyroda zmartwychwstaje - my nie.” 
(Zofia Kucówna )
*
„Nikt nigdy nie zgłębił zamysłów wiosny”.
(Bruno Schulz)
*
„Kiedy liście opadły z drzew, gdy słońce świeci na zieloną trawę i ptak ćwierka, można by pomyśleć, że to wiosna. Z pewnością tak samo i stary człowiek w jesieni swego życia miewa chwile, w których serce jego śni o wiośnie.”
(Hans Christian Andersen, Baśń mojego życia)
*
„Miłość - wieczna wiosna kobiety i wieczna jesień mężczyzny.”
(Helena Rowland)
*
„Lubię położyć się na trawie wśród kwiatów, gdy z daleka dobiega dźwięk fletu, gdy po rozpostartym nade mną niebie płyną białe, wiosenne chmury.” 
(Ludwig Uhland)
*
„Wiosna jest rozpuszczaniem zimy.” 
(Ludwik Jerzy Kern)
*
„Wiosna ubiera drzewa, szkoda że nas nie przyodziewa.”
(Gicgier Tadeusz)
*
„Gdzie kwitnie kwiat- musi być wiosna, a gdzie jest wiosna - wszystko wkrótce zakwitnie.”
(Fredrich Rückert)
*
„Kwiat, który się otwiera nie czyni przy tym hałasu.” 
(Wilhelm Raabe)
*
„Kwiat jest uśmiechem rośliny.”
(Peter Hille)
*
„Żaden promień słońca nie ginie, lecz zieleń, którą on budzi, potrzebuje czasu, aby wzrosnąć.”
(Albert Schweitzer)

Garść poezji:
„Te fijołki, co mnie nęcą,
Te nie siedzą skryte w trawie -
Lecz spod długiej, ciemnej rzęsy
Patrzą na mnie tak ciekawie.”
Adam Asnyk, Fijołki
*
„Nie płacz marcem w smutne łąki - powietrze
noce zmierzchają co dzień i co dzień szersze
kotłem księżyca biją o wiosnę (...)”
Krzysztof Kamil Baczyński, Czekaj wiosna
*
„Na rynkach się stosy zapali
I buchnie wielkie ognisko,
I tłum na ulicę wylegnie
Z kątów wypełznie, z nor wybiegnie
Świętować wiosnę w mieście,
Świętować jurne święto.
I Ciebie się pochwali,
Brzuchu w biodrach szerokich,
Niewiasto!”
Julian Tuwim, Wiosna
*
„Jeszcze w polu tyle śniegu,
Jeszcze strumyk lodem ścięty,
A pierwiosnek już na brzegu
Wyrósł śliczny, uśmiechnięty”
Władysław Broniewski, Pierwiosnek
*
„Naplotkowała sosna
Że już się zbliża wiosna.
Kret skrzywił się ponuro:
-Przyjedzie pewno furą…
Jeż się najeżył srodze:
-Raczej na hulajnodze.
Wąż syknął :-Ja nie wierzę,
Przyjedzie na rowerze.”
Jan Brzechwa, Przyjście wiosny
*
„taka kapryśna - chwiejno - wiejna
niestała
w jeziorkach kocich oczu
odbija się gorączką”
Barbara Dziurzyńska – Kupiec – Wiosenka
*
„Kochanie, moje kochanie,
dobranoc, już jesteś senna -
i widzę twój sen na ścianie,
i noc jest taka wiosenna!”
Konstanty Ildefons Gałczyński, List jeńca
*
„Przyszła wiosna na podwórko,
Zagląda do sieni:
-Dalej, grabie i łopaty,
Do roboty w ziemi!”
Hanna Ożogowska, Przyszła wiosna
*
„Wiosna,
Kiedy jej dotykam,
Jest wilgotna
I ciepła
I drżąca,
Jak pisklę.”
Ewa Zawistowska, Wiosna
*
„Chciałbym Cię narysować
Wiosny delikatną kreską
By zbiegły się wszystkie fiołki
Nad zbudzoną z zimy rzeką”
Adam Ziemianin, Twój portret wiosenny
*
„Dzień marcowy przepełny uroku!
Wiosna boskie zlewa na mnie czary
Czterdziestego któregoś tam roku!
O, cudowne wy, najsłodsze dary
Mej jesiennej, tak wiosennej wiosny!
Więc nie jestem stary! Więc nie stary!”
Leopold Staff , Znów wiosna
*
„Takiej wiosny rzetelnej, jaką w swym powiecie
Widział Jędrek Wysmółek - nikt nie widział w świecie!”
Bolesław Leśmian, Wiosna


2 komentarze:

  1. Wiosna, ach wiosna! To moja ulubiona pora roku i również zawsze będzie kojarzyła mi się z dniem 21 marca. A dla mamy spóźnione Wszystkiego dobrego! :)


    www.zksiazkadolozka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie wiosna mogłaby trwać cały rok 😊 dziękuję :)

      Usuń

Pięknie dziękuję za każdy komentarz. Moje opinie są całkowicie subiektywne, więc jeśli nie zgadzasz się ze mną, jak najbardziej to szanuję.
Zapraszam na mój instagram @readingmylove ;)