Do
dzisiejszego wpisu zachęciło mnie to, iż 6 marca obchodzimy Europejski Dzień
Logopedy. Przygodę z logopedią dopiero zaczynam, ale szybko się uczę, więc
czego się dowiem, będę próbowała przekazać.
Logopedia
jest nauką interdyscyplinarną i zajmuje się zaburzeniami:
mowy, komunikacji językowej, oraz ich korektą.
Nazwa „Logopedia”
pochodzi od dwóch gr. słów: logos
(słowo, mowa) i paideia (wychowanie).
W tym kontekście nazwa „logopedia” oznacza kształtowanie mowy.
Opiera się na kilku
blokach nauk:
a) Naukach
medycznych (np. przesłankach neurologicznych- w zakresie budowy, fizjologii,
patologii ośrodkowego i obwodowego układu nerw.; w zakresie przesłanek
laryngologii i foniatrii- wiedzy w zakresie budowy, fizjologii i patologii
narządów mowy, głosu i słuchu. Użyteczne są też przesłanki z zakresu ortodoncji
dot. Nieprawidłowości zębowo- szczękowo- twarzowych mogących utrudniać
prawidłową wymowę głosek; wykorzystuje się też przesłanki z zakresu pediatrii)
b) Naukach
psychologicznych- dostarcza wiedzy z zakresu psych. ogólnej, rozwojowej,
wychowawczej i klinicznej
c) Naukach
lingwistycznych- jest istotny w zakresie struktury języka (tzn. wiedzy o tzw.
gramatyce danego języka ojczystego), jak również w zakresie podstaw dialektologii
tzn. wiedzy o regionalnym zróżnicowaniu języka polskiego np. dialekt kaszubski,
gwara Podhala
d) Naukach
pedagogicznych- dostarczają logopedii wiedzy z zakresu pedagogiki ogólnej,
specjalnej, dydaktyki, andragogiki
e) Naukach
technicznych- służą wiedzą z zakresu budowy i funkcjonowania w warunkach
terapeutycznych technicznych środków dydaktycznych np. komputerów,
magnetowidów, aparatury elektroakustycznej wykorzystywanej w pracy z osobami
głuchymi i niedosłyszącymi
Na początek, co to jest zaburzenie
mowy
Zaburzenia
mowy (inaczej defekty mowy, deficyty mowy, patologia mowy, zaburzenia
komunikacji, zniekształcenie mowy). Terminu tego używa się do określenia
wszystkich patologicznych zachowań językowych, zaczynając od prostych wad
wymowy, aż do całkowitej niemożności[1].
Irena
Styczek uważa, że mowa jest nieprawidłowa, gdy różni się od mowy używanej przez
daną społeczność. Odnosi się to do mowy już ukształtowanej. W odniesieniu do
dzieci poniżej 7 roku życia do wad nie zalicza się okresowo występujących
nieprawidłowości w rozwoju ich mowy. Samo określenie rozwój wskazuje na fakt,
że zaburzenia rozwoju mowy i języka występują jedynie u dzieci, gdyż proces
nabywania językowej sprawności systemowej trwa do 6-7 roku życia[2].
Zdaniem
Grażyny Jastrzębowskiej zaburzenia mowy mogą przejawiać się w różny sposób. Po
pierwsze mogą wpływać na artykulację tylko niektórych głosek (seplenienie,
reranie) lub na wszystkie głoski, co powoduje brak zrozumiałości mowy. Po
drugie mogą polegać na całkowitej niemożności mówienia (afazja, głuchoniemota).
W każdym z tych przypadków w jakimś stopniu ulega proces porozumienia się lub
obniżona jest jakość przekazu lub/i odbioru informacji.
Zaburzenia
mowy u dzieci mogą mieć postać zaburzeń rozwojowych lub nabytych. Natomiast u
dorosłych zazwyczaj są to zaburzenia nabyte, choć mogły powstać w dzieciństwie,
więc mogą być konsekwencją zaburzeń rozwojowych.
Zdaniem
Leona Kaczmarka zaburzenia mowy polegają na tym, że nie potrafimy właściwie
zbudować wypowiedzi lub też jej percypować. W jakiejś mierze lub nawet w
całości wypowiedź w różnym stopniu ulega zniekształceniu[3].
Dlatego
zaburzenia mowy są konsekwencją braku kompetencji językowej lub niedostatecznej
wykształconej sprawności w realizowaniu tekstu. Natomiast zniekształcenia
wypowiedzi są usterkami tekstu (jego treści, formy językowej czy substancji). Określenia:
zaburzenie, zakłócenie mowy odnoszą
się do czynności, a zniekształcenie, wada
– do wytworu.
Podział
zaburzeń mowy według kryterium poznawczego. Irena Styczek dzieli na[4]:
-zewnątrzpochodne
(egzogenne i środowiskowe) – przy środowiskowych zaburzeniach mowy nie
stwierdza się defektów anatomicznych czy psychoneurologicznych, które można by
uznać za ich przyczynę. Z tego wynika, iż nie są to typowe wady wymowy, lecz
zaburzenia,
-wewnątrzpochodne
(endogenne) – czyli dysglosja, dysartria, dyslalia, afazja, jąkanie,
oligofazja, schizofazja.
W literaturze foniatrycznej spotyka się
ogólniejsze klasyfikacje przyczynowe tzn. te, które uwzględniają jedynie poziom
uszkodzenia mechanizmów mowy. Wyróżniamy tu zaburzenia obwodowe i zaburzenia
mowy pochodzenia ośrodkowego[5].
Natomiast neurolodzy dziecięcy dzielą
zaburzenia mowy związane z uszkodzeniem półkul mózgu tj. wrodzony niedorozwój
recepcji i ekspresji słownej, zaburzenia w następstwie uszkodzeń nabytych,
zaburzenia dysartryczne, zaburzenia rytmu mowy, zaburzenia mowy w niedorozwoju
umysłowym i chorobach psychicznych.
Literatura, którą
polecam.
Podst. literatura
logopedyczna, z której korzystałam wchodząc w tajniki logopedii:
Cieszyńska
Jagoda, Metody wywoływania głosek,
Kraków 2012.
Demel
Genowefa, Elementy logopedii,
Warszawa 1987.
Grabias
Stanisław, Mowa i jej zaburzenia [w:]
„Audiofonologia”, t.10, Warszawa 1997, s. 33.
Kaczmarek
Leon, Nasze dziecko uczy się mowy,
Lublin 1977.
Logopedia – pytania i odpowiedzi.
Podręcznik akademicki,
t.1, pod red. Gałkowskiego Tadeusza i Jastrzębowskiej Grażyny, Opole 2014.
Minczakiewicz
Elżbieta Maria, Mowa-rozwój-zaburzenia-terapia,
Kraków 1997.
Rodak
Hanna, Terapia dziecka z wadą wymowy,
Warszawa 1992.
Skorek
Ewa Małgorzata, Oblicza wad wymowy,
Warszawa 2001.
Sołtys-Chmielowicz
Anna, Zaburzenia artykulacji. Teoria i
praktyka, Kraków 2008.
Spionek
Halina, Zaburzenia rozwoju uczniów a
niepowodzenia szkolne, Warszawa 1981.
Stecko Elżbieta, Sprawdź jak mówię-karta badania
logopedycznego z materiałami pomocniczymi, Warszawa 2012.
Styczek
Irena, Logopedia, Warszawa 1979.
TUTAJ więcej szczegółów.
Na
koniec wszystkim logopedom życzę wszystkiego, co najlepsze. Przede wszystkim
pasji w zawodzie, satysfakcji, spokoju, sukcesów w pracy.
A przede wszystkim lepszej komunikacji ;)
A przede wszystkim lepszej komunikacji ;)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Pięknie dziękuję za każdy komentarz. Moje opinie są całkowicie subiektywne, więc jeśli nie zgadzasz się ze mną, jak najbardziej to szanuję.
Zapraszam na mój instagram @readingmylove ;)