Kilka słów na temat popularności
Taylor Swift z punktu widzenia Swiftie , która słucha jej utworów od 2009 roku.
Dlaczego Taylor Swift
jest taka popularna? Bo jest geniuszem marketingu, to fenomen popkultury,
jakiego świat nie widział do tej pory. Ale w jaki sposób się taka stała? Dlaczego
jej fani są tak oddani i co sprawia, że jesteśmy zainteresowani tą, jakże
pracowitą, gwiazdą popu?
Po pierwsze, pisze
niesamowite utwory. Ale za jej wrodzonym talentem, umiejętnością opowiadania
historii i charyzmą kryje się bardziej naukowa prawda: jest geniuszem
marketingu (przynajmniej jej zespół). Nie oznacza to, że cała jej
kariera opierała się wyłącznie na marketingu, ale jej obecny poziom sukcesu w
branży nie mógłby zostać osiągnięty bez jej marketingowego geniuszu i
biznesowego zmysłu.
Uważam, że jej popularność
wiąże się zarówno z bardzo dobrym marketingiem oraz znajomością psychologii
człowieka. Taktyka marketingowa
absolutnie nie jest nachalna, a wręcz ukryta, delikatna i subtelna i chyba
dlatego jest taka skuteczna.
·
Nie chodzi tylko o produkt. Chodzi o wykreowanie
ogólnej tożsamości i historii marki. Bo Taylor jest marką, a jej osobowość
zmienia się w różnych epokach, ale pozostaje jednak spójna dla ciągłości.
„Ery” Taylor są świetnym przykładem: nadaje im kolory, czcionki (które
spokojnie można wyszukać w Internecie, ja tak zrobiłam), emocje i motywy, które
je wyróżniają i sprawiają, że stanowią część większej historii Taylor
Swift.
·
Taylor jest znana z nagradzania swoich
fanów spotkaniami i powitaniami,prezentami i niespodziankami. Była jedną z
pierwszych artystek, które wprowadziły kody przedsprzedaży („lojalnościowe”) za
pośrednictwem Ticketmaster, gdzie tylko najbardziej oddani i namiętni fani
mogli kupić bilety na koncert.
·
Jeśli masz naprawdę bystre oko, lubisz
główkować, orientujesz się w jej twórczości, możesz dostrzec wskazówki, które
wskazują na kolejny album. To wszystko sprawia, że czujemy, że jeśli naprawdę
zwrócimy uwagę, zostaniemy nagrodzeni jakimś sekretem.
·
Tworzy dla nas interaktywne elementy, w
których możemy uczestniczyć zarówno jawnie (np. bransoletki), jak i skrycie (np.
garderoba z trasy i próba uporządkowania jej, rozszyfrowania). Taktyka ta
została nazwana „clownowaniem” (szkoda, że nie mamy polskiego odpowiednika błaznowanie),
która polega na doszukiwaniu się wzorców i wskazówek, aby spróbować przewidzieć
jej następny ruch (aplikacja i zbieranie punktów w Mastermind).
·
Taylor jest mistrzynią opowiadania, ale
jej marka sama w sobie również tworzy historię: jest dziewczyną z sąsiedztwa,
która stała się kobietą w wielkim mieście, gwiazdą popu, która powstała z
martwych. Jest doskonałą gawędziarką, dzięki czemu wciąż chcemy dowiedzieć
się tegp, co będzie dalej.
·
Taylor i jej zespół są znani z tego, że
zawsze sprawdzają gotowość swojej publiczności. Jeśli jej fani będą chcieli
czegoś więcej, da im to. „All Too Well” ( 10 minutes version) jest tego
świetnym przykładem. Fani ciągle prosili i w końcu im to dała.
·
Taylor jest we wszystkich mediach społecznościowych i w mediach w ogóle.
Wydaje piosenki, albumy, teledyski, krótkie filmy, gra w filmach fabularnych,
pisze się o niej książki. Jest zatem wszędzie, więc może dotrzeć do jak
najszerszej publiczności. Wykorzystuje każdy kanał, aby wysyłać różne
wiadomości, zachęcając nas do sprawdzania każdego źródła.
·
To, co zaczęło się od zostawiania tajnych
wiadomości w książeczkach z tekstami piosenek, zapoczątkowało masowe polowanie
społeczności na wskazówki. Wykorzystuje swoją relację z fanami, aby trzymać w
napięciu i sprawić, że poczujemy się, że ją znamy, ale nie możemy poznać jednak
całej prawdy. To ona jest ekskluzywnym produktem, który wszyscy chcemy
„kupić” (aby poznać go osobiście). Chociaż wiemy, że nigdy tego nie dostaniemy,
czujemy się tak, jakbyśmy byli wpuszczeni wystarczająco do jej życia.
·
Taylor osiągnęła punkt, w którym zwykły
kolor lakieru do paznokci potrafi wywołać szum i oczekiwanie na to, co będzie
dalej. Na początku jej kariery albumy były intensywnie i pomysłowo reklamowane.
Ale teraz, gdy jest na szczycie branży,
może zaskoczyć wszystkich wydając mnóstwo albumów i bijąc wszelkie
rekordy.
·
Taylor zmienia się mniej więcej co dwa
lata przez całą swoją karierę ( gatunki muzyczne, dźwięki, style pisania
piosenek, liryka, nowe słowa, wygląd i tematy, aby jej wizerunek pozostał
świeży, ale także spójny z jej ogólną marką). Utrzymuje się na scenie
muzycznej znacznie dłużej niż inne gwiazdy popu, co pokazuje, jak skuteczna
jest jej strategia zmiany wizerunku.
·
Taylor zaczęła tworzyć społeczność za
pomocą ukrytych wiadomości w swoich książeczkach z tekstami piosenek i za
pomocą wpisów na Tumblr , ale przez dziesięciolecia nadal pielęgnuje swoją
społeczność fanów Swifties .
·
Część uroku Taylor polega na tym, że
wyobrażamy sobie, jak to jest być nią . Jej styl, talent i
imperium odpowiadają naszym najgłębszym pragnieniom: byciu bogatym, sławnym i
potężnym. Nie zobaczymy jej jednak, jak reklamuje luksusowe marki: jej
forma marketingu jest o wiele bardziej subtelna i sprytna.
Moim zdaniem oto
najważniejsze powody, dla których istnieje fenomen Taylor Swift, jak osiągnęła
to, gdzie jest dzisiaj oraz dlaczego jej fani są tak lojalni i oddani: pojawiła
się w czasach masowej produkcji piosenek jako autorka tekstów piosenek,
od samego początku angażuje swoich fanów , pisze o osobistych, ale
uniwersalnych uczuciach i emocjach, dodaje sił, ponieważ nie jest idealna,
zachowuje się jak każda z nas, jest wiarygodna;
chcemy być nią, ciągle się rozwija, zostawia wskazówki i jest
dla nas zagadką, jest bohaterką, która podnosi się po każdej porażce, stworzyła
cały interaktywny metaświat za pomocą swoich piosenek, tekstów, albumów, epok,
kostiumów, występów, mediów społecznościowych, teledysków, filmów, wywiadów i
subtelnych wskazówek, jej teksty bardzo dobrze wpływają na nasze zdrowie psychiczne
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Pięknie dziękuję za każdy komentarz. Moje opinie są całkowicie subiektywne, więc jeśli nie zgadzasz się ze mną, jak najbardziej to szanuję.
Zapraszam na mój instagram @readingmylove ;)