8.9.18

Zadie Smith, Widzi mi się


Tytuł oryginału: Feel free. Essays
Wydawnictwo Znak
Liczba stron: 400
Okładka: twarda

„Widzi mi się” to zbiór esejów o bardzo szerokiej tematyce - sztuka, kino, taniec, muzyka, literatura, życie. Autorka analizuje i komentuje współczesność. Poza interesującą  okładką, najbardziej uderzającą rzeczą w tej książce jest jej rozmiar – ponad 400 stron.

"Widzi mi się" zawiera trzydzieści jeden esejów, podzielonych na pięć części. Różnią się one długością i stylem. Książka pokazuje, jak często to bywa w esejach, zakres zainteresowań i umiejętności pisarza. Zadie Smith radzi sobie z wdziękiem i potrafi zainteresować czytelnika.

Dobrzy pisarze nie zawsze są dobrymi eseistami, ale ogólnie wiedzą, jak dobrze pisać i jak zwracać uwagę na kluczowe elementy ludzkiego doświadczenia. Smith pisze w przedmowie, że eseje opierają się na intymności, ponieważ przedstawiona wiedza jest bardziej osobista niż badana; polega na tym, że czytelnik "zgadza się" z autorem na temat tego doświadczenia. 

Podobnie jak w przypadku każdej książki tej wielkości, niektóre utwory rezonowały ze mną bardziej niż inne. Czy to dlatego, że niektóre eseje są naprawdę lepsze od innych, czy też z mojego zainteresowania (lub braku), nie jestem pewna... 

Czytelnicy Zadie Smith, którzy wcześniej czytali niektóre z jej opowiadań, będą cieszyć się ogromnie tą kolekcją, ponieważ oferuje oszałamiający komentarz kulturowy współczesnych czasów. Dla czytelników, którzy nigdy nie mieli przyjemności czytania Zadie Smith, a może nawet nie słyszeli o niej, "Widzi mi się" to doskonała pozycja, by poznać jedną z ciekawszych współczesnych pisarek.

6/6

Za egzemplarz dziękuję wydawnictwu!

Buziaki, Paulina

2 komentarze:

  1. Nie przepadam za taką formą wypowiedzi. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Chętnie zapoznałabym się z tą pozycją, jest to w sumie stosunkowo nowa dla mnie forma, ale myślę, że tematyka mogłaby mi podpasować :D
    Pozdrawiam! ♥

    OdpowiedzUsuń

Pięknie dziękuję za każdy komentarz. Moje opinie są całkowicie subiektywne, więc jeśli nie zgadzasz się ze mną, jak najbardziej to szanuję.
Zapraszam na mój instagram @readingmylove ;)