Jak
Taylor Swift buduje postacie i wykorzystuje punkt widzenia w swoich tekstach
Taylor
Swift to artystka, która od lat przyciąga uwagę nie tylko swoją muzyką, ale
także umiejętnością opowiadania historii. Jednym z kluczowych elementów jej
twórczości jest sposób, w jaki tworzy postacie i manipuluje punktem widzenia,
by uczynić swoje utwory bardziej osobistymi i angażującymi.
Punkt
widzenia a gramatyka
W
literaturze punkt widzenia (ang. point of view) określa, z jakiej perspektywy
opowiadana jest historia. Może to być pierwsza osoba ("ja"), druga
osoba ("ty") lub trzecia osoba ("on/ona"). Gramatyka
natomiast dotyczy używanych zaimków i struktur zdaniowych. Taylor Swift
świadomie wybiera punkt widzenia, aby nadać swoim tekstom odpowiednią głębię
emocjonalną i zaangażować słuchacza.
Pierwszoosobowa narracja
Od
początku swojej kariery Taylor często korzysta z narracji pierwszoosobowej
("ja"). Dzięki temu jej utwory brzmią jak osobiste wyznania, co
pozwala słuchaczom poczuć się bliżej artystki. Nawet gdy opowiada fikcyjne
historie, użycie "ja" sprawia, że stają się one bardziej autentyczne
i emocjonalne.
Przykłady:
"All Too Well"
“I
remember it all too well...”
"Delicate"
“This
ain't for the best
My reputation's never been worse, so
You must like me for me.”
Kreowanie
postaci
Taylor
potrafi tworzyć różnorodne postacie, które słuchacze mogą łatwo sobie wyobrazić
i z którymi mogą się utożsamić.
"You
Belong With Me" — postać dziewczyny z sąsiedztwa, pełnej
nadziei i tęsknoty:
“If
you can see that I'm the one who understands you,
Been here all along, so why can't you see?
You belong with me.”
"The
Archer" — introspektywna postać pełna
niepewności:
“Who
could ever leave me, darling?
But who could stay?”
"Love
Story" — narracja z perspektywy młodej
dziewczyny marzącej o miłości, inspirowana baśnią:
“I
got tired of waiting
Wondering if you were ever coming around.”
Emocjonalna
głębia
Taylor
Swift otwarcie dzieli się szerokim spektrum emocji — od rozczarowania i smutku,
po nadzieję i miłość.
"Clean"
— o wyjściu z emocjonalnego kryzysu:
“The
drought was the very worst
When the flowers that we'd grown together died of thirst.”
"Back
to December" — pełne żalu i refleksji przeprosiny:
“Maybe
this is wishful thinkin'
Probably mindless dreamin'
If we loved again, I swear I'd love you right.”
"Begin
Again" — o nadziei na nowy początek po
rozstaniu:
“I've
been spending the last eight months
Thinking all love ever does
Is break and burn, and end up dust.”
Wnioski
Taylor
Swift udowadnia, że punkt widzenia i sposób budowania postaci w tekstach mają
ogromny wpływ na odbiór utworu. Dzięki świadomemu doborowi narracji i
głębokiemu zanurzeniu w emocjach swoich postaci, jej muzyka staje się czymś
więcej niż tylko dźwiękiem – staje się opowieścią, z którą można się utożsamić.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Pięknie dziękuję za każdy komentarz. Moje opinie są całkowicie subiektywne, więc jeśli nie zgadzasz się ze mną, jak najbardziej to szanuję.
Zapraszam na mój instagram @readingmylove ;)