18.7.25

Jak Taylor Swift buduje postacie i wykorzystuje punkt widzenia w swoich tekstach?





Jak Taylor Swift buduje postacie i wykorzystuje punkt widzenia w swoich tekstach

Taylor Swift to artystka, która od lat przyciąga uwagę nie tylko swoją muzyką, ale także umiejętnością opowiadania historii. Jednym z kluczowych elementów jej twórczości jest sposób, w jaki tworzy postacie i manipuluje punktem widzenia, by uczynić swoje utwory bardziej osobistymi i angażującymi.

 

 

Punkt widzenia a gramatyka

W literaturze punkt widzenia (ang. point of view) określa, z jakiej perspektywy opowiadana jest historia. Może to być pierwsza osoba ("ja"), druga osoba ("ty") lub trzecia osoba ("on/ona"). Gramatyka natomiast dotyczy używanych zaimków i struktur zdaniowych. Taylor Swift świadomie wybiera punkt widzenia, aby nadać swoim tekstom odpowiednią głębię emocjonalną i zaangażować słuchacza.

 

 Pierwszoosobowa narracja

Od początku swojej kariery Taylor często korzysta z narracji pierwszoosobowej ("ja"). Dzięki temu jej utwory brzmią jak osobiste wyznania, co pozwala słuchaczom poczuć się bliżej artystki. Nawet gdy opowiada fikcyjne historie, użycie "ja" sprawia, że stają się one bardziej autentyczne i emocjonalne.

Przykłady:
"All Too Well"

“I remember it all too well...”

"Delicate"

“This ain't for the best
My reputation's never been worse, so
You must like me for me.”

 

 

Kreowanie postaci

Taylor potrafi tworzyć różnorodne postacie, które słuchacze mogą łatwo sobie wyobrazić i z którymi mogą się utożsamić.

"You Belong With Me" — postać dziewczyny z sąsiedztwa, pełnej nadziei i tęsknoty:

“If you can see that I'm the one who understands you,
Been here all along, so why can't you see?
You belong with me.”

"The Archer" — introspektywna postać pełna niepewności:

“Who could ever leave me, darling?
But who could stay?”

"Love Story" — narracja z perspektywy młodej dziewczyny marzącej o miłości, inspirowana baśnią:

“I got tired of waiting
Wondering if you were ever coming around.”

 

Emocjonalna głębia

Taylor Swift otwarcie dzieli się szerokim spektrum emocji — od rozczarowania i smutku, po nadzieję i miłość.

"Clean" — o wyjściu z emocjonalnego kryzysu:

“The drought was the very worst
When the flowers that we'd grown together died of thirst.”

"Back to December" — pełne żalu i refleksji przeprosiny:

“Maybe this is wishful thinkin'
Probably mindless dreamin'
If we loved again, I swear I'd love you right.”

"Begin Again" — o nadziei na nowy początek po rozstaniu:

“I've been spending the last eight months
Thinking all love ever does
Is break and burn, and end up dust.”

Wnioski

Taylor Swift udowadnia, że punkt widzenia i sposób budowania postaci w tekstach mają ogromny wpływ na odbiór utworu. Dzięki świadomemu doborowi narracji i głębokiemu zanurzeniu w emocjach swoich postaci, jej muzyka staje się czymś więcej niż tylko dźwiękiem – staje się opowieścią, z którą można się utożsamić.

 

Buziaki, Paulina

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Pięknie dziękuję za każdy komentarz. Moje opinie są całkowicie subiektywne, więc jeśli nie zgadzasz się ze mną, jak najbardziej to szanuję.
Zapraszam na mój instagram @readingmylove ;)