23.4.16

Zdobycze biblioteczne - Dorota Terakowska, Samotność Bogów

 Autor: Dorota Terakowska
Wydawnictwo: Literackie
Liczba stron: 260
Oprawa: miękka


To już trzecia książka Doroty Terakowskiej, po którą sięgam. Była „Poczwarka”, a potem „Ono”, a teraz czas na „Samotność Bogów”.

Główny bohater, Jon, dorasta w spokojnej wiosce (może lepsze określenie to osada) otoczonej puszczą. Spokój mieszkańców wioski zostaje zakłócony w momencie, kiedy do pobliskiej rzeki wpada mała dziewczynka Gaja. Jon nie zastanawia się ani chwili i skacze, aby uratować tonące dziecko. Bohater odważny i dzielny! Nic bardziej mylnego. Jona wita obojętność mieszkańców i cisza. Przyczyną takiego zachowania jest Tabu, które zabrania przekraczać rzeki. Ale Jon czuje ciągłą chęć powrotu w zakazane miejsce. Chce poznać tajemnicę, którą kryje dziwna droga. A co się za nią kryje wie tylko szaman.
Sama historia to kilka opowieści połączonych w całość. Bo nasz główny bohater przenosi się w czasie i znajduje się w różnych miejscach. Zastosowanie takiego zabiegu uważam za bardzo pomysłowe. 

Tytuł książki może zmylić czytelnika, ponieważ powieść ta do końca nie jest religijna. Oczywiście autorka zestawia wierzenia pogańskie z chrześcijańskimi, ale wiara stanowi tu tylko pretekst. Terakowska chce pokazać problem wyobcowania, braku akceptacji i empatii, samotności, zagubienia człowieka.

Autorka tworzy bardzo mądrą powieść z morałem. Błędne może okazać się to, co dobre, a decyzja podjęta pod wpływem chwili może zaważyć na całym późniejszym życiu – ale skąd my to znamy, prawda? 

Książkę przyjemnie się czyta, chociaż pierwsze 30-40 stron były dla mnie bardzo meczące. Jednak przebrnęłam i serdecznie polecam.

Buziaki,
Paulina



4 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. Pisarka jest jak kameleon :) do każdej sytuacji się dostosuje :)
      pozdrawiam!

      Usuń
  2. Nie zetknęłam się jeszcze z twórczością tej autorki. Jednak nie jestem pewna czy jest to książka, którą muszę przeczytać.

    Pozdrawiam,
    Czytaninka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze, że ja nie zmuszam, tylko polecam ;) polecam szczególnie "Poczwarkę" :)
      Pozdrawiam

      Usuń

Pięknie dziękuję za każdy komentarz. Moje opinie są całkowicie subiektywne, więc jeśli nie zgadzasz się ze mną, jak najbardziej to szanuję.
Zapraszam na mój instagram @readingmylove ;)